Metodbok om språkundervisning i förskolan har en bärande idé om estetikens kommunikativa potential för barns språkutveckling. Författarna visar utifrån sina profilerade kompetenser och yrkesroller hur estetiska och skapande uttrycksformer kan stärka barns språkliga och kommunikativa förmågor.
Med konkreta exempel från undervisning och olika aktivitetsupplägg, presenteras en palett av varierande arbetssätt. Boken är rikt illustrerad med bilder för att inspirera och stötta förskollärare i arbetet.
Boken är indelad i tre delar:
- Den första delen presenterar hur visuella resurser och gestaltande former, såsom dockspel och dramatisering, kan användas i förskolan för att stärka barns kommunikation och lärande samt utveckla matematiska förmågor.
- Den andra delen visar hur barnen genom inspirerande undervisning av olika bildtekniker och estetiska uttrycksformer får möjlighet att lära sig och utveckla kommunikativa och språkliga förmågor.
- Den tredje delen beskriver hur texter och bilder ur boken Majas alfabet används som utgångspunkt för att utveckla barnens verbala förmågor, ge dem möjlighet att upptäcka språkets lekfulla dimensioner och motiveras att bekanta sig med bokstäver samt upptäcka bokstavsljud.
- Om författarna
Mirella Forsberg Ahlcrona (red.) är förskollärare, dockteaterpedagog, filosofie doktor i pedagogik och sedan 2018 docent i utbildningsvetenskap med didaktisk inriktning och svenska som andraspråk.
Athanasia Tseniklis är utbildad till förskollärare i Grekland och ateljerista vid Göteborgs universitet. Hon har arbetat både i Grekland och i Sverige under många år.
Claudia Teixeira är förskollärare och har fortsatt att vidareutbilda sig genom olika kurser. Hon har en lång och varierad erfarenhet av arbetet med barn som talar olika modersmål.